Ad Code

Responsive Advertisement

Pergi yang Takkan Kembali...

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته...
Salam sejahtera buat semua...

Minggu ini, aku menghadiri Masyuarat Kawal Mutu Buku Panduan Amali Pendidikan Islam Tingkatan 1 KSSM  di Temerloh, Pahang.  Jauh. Walaupun berat meninggalkan anak dan suami di rumah,juga anak didik di sekolah,  aku gagahkan juga langkah ini memandangkan inilah secebis usaha yang dapat  kusumbangkan untuk kurikulum pendidikan negara. 



Ucapan alu-aluan Tn. Hj. Zamri b. Abdul Rahim selaku Ketua Unit Pendidikan Islam Menengah membuatkan aku insaf . Ceritanya, malam tadi, seorang Guru Cemerlang yang mengajar di sebuah sekolah rendah telah kembali ke rahmatullah kerana sakit kanser. Beliau masih bernafas sehingga semalam walaupun doktor pernah meramal yang beliau akan 'pergi'  pada tahun 1991. Namun, kuasa Allah SWT, selepas 10 tahun, baharulah beliau kembali....Innalillahi wa inna ilaihi rajiun...

Apa yang menarik untuk dikongsikan di sini ialah, Allahyarhamah Ustazah Rashidah ini ingin mati dalam pendidikan. Mudah kata, beliau rela meninggal dunia di dalam kelas ataupun  ketika bertugas. Walaupun sedang bertarung dengan kesakitan, beliau tetap menghadiri mesyuarat-mesyuarat penting peringkat kebangsaan dan tetap ke sekolah untuk mengajar. Hasratnya dimakbulkan Allah SWT.

Aku jadi berdebar. 
  • Bilakah aku akan mati? 
  • Di manakah aku ketika itu?
  • Baikkah amalanku? 
  • Cukupkah bekalanku?
Aku semakin berdebar. أستغفر الله العظيم
Pergi yang takkan kembali. Bersediakah aku??
Ampuni dosa-dosaku ya Allah.....Sesungguhnya, Kau Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani!




Saya rasa:

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu