Ad Code

Responsive Advertisement

Peraduan Mewarna

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
Salam sejahtera buat semua...

Apa khabar semua...? Buat apa cuti-cuti ni? (bagi cikgu laa) Ada perancangan tak nak buat Hari Keluarga?

Hampir setiap tahun , keluarga CikMa (sebelah bonda) akan mengadakan Hari Keluarga...

Tahun lalu, kami mengadakan Hari Keluarga di Cherating. Pakej 3 hari 2 malam.Ahli yang terlibat adalah seramai 89 orang dan kami berkonvoi sebanyak 15 buah kereta! Selalunya, kami akan bermesyuarat sebanyak 3 kali sebelum 'hari kejadian'.Tujuan tiga kali mesyuarat diadakan adalah seperti berikut:

  1. untuk mengundi tempat yang ingin  dikunjungi.(selepas itu s/u akan survey tempat tersebut)
  2. membuat pemilihan kedudukan chalet dan mengutip bayaran daripada ahli. Pemilihan AJK dan pengkhususan tugas juga dibuat dalam mesyuarat kedua.
  3. membuat pengagihan rumah sukan ,senarai semak barang keperluan serta persetujuan tempat berkumpul sebelum bergerak.
Sebaik  sahaja konvoi ahli keluarga tiba, kanak-kanak akan dilonggokkan setempat untuk peraduan mewarna . Selain bertujuan untuk mencungkil bakat anak-anak, aktiviti ini dapat mengawal pergerakan mereka.Maklumlah, ibu bapa sibuk 'memunggah' barang masuk ke dalam chalet, maka anak -anak akan selamat tanpa berkeliaran ke tepi pantai ataupun bermain di kolam.AJK Sukaneka akan menunggu sehinggalah aktiviti tamat.

Berdasarkan pengalaman yang lalu, apabila anak-anak sibuk mewarna, ibu dan bapa sibuk mengacau konsentrasi si anak.

"ha, daun hijau pekat dik.Pucuk daun  kale ijau cair dik. Baju dia kale  biru dik." 

Begitulah....

Jadi , kami pun sepakat mengadakan peraduan mewarna untuk kaum ibu dan bapa pula... Lihatlah gambar-gambar di bawah ni, masing-masing tekun dengan  kertas dan pensel warna masing-masing.... Ibu bapa turut teruja, maklumlah , dah lama tak mewarna... hehehe

Aman bebudak mewarna... emak kat belakang pun tekun..

Peserta veteran...Best kan...
Kaum bapa pun turut serta...
Setelah tamat masa, kertas-kertas tersebut akan diserahkan kepada pengusaha chalet dan pengunjung lain di resort tersebut untuk diberi markah... Selepas itu, semua kertas akan digantung di dinding dewan resort sepanjang Family Day berlangsung... Jadi bolehlah semua peserta melihat bakat anak/ isteri/ suami masing-masing... Seronok, kan?
Saya rasa:

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu