Ad Code

Responsive Advertisement

Air Mata di Kelana Jaya

 
 
CikMa sekeluarga menghantar bonda dan rombongannya ke Kompleks Tabung Haji ,Kelana Jaya Jumaat lalu. Syukur ke hadrat Allah SWT kerana dapat juga bonda berangkat menunaikan haji tahun ini walaupun sebenarnya beliau sudahpun mengerjakan haji ketika tahun 1985.( CikMa darjah 1 ketika itu)
 
 
 
Bonda sudah tua. Umurnya mencecah 68 tahun. Namun, dengan kasih sayang Allah SWT, masih lagi sihat dengan  cara hidup beliau yang rajin berjoging, bersenam, bercucuk tanam dan menjaga pemakanan.

Semua adik-beradik CikMa termasuk ipar -duai dan anak-anak buah, makcik pakcik, sepupu-sepapat , semuanya berkumpul. 
 
 

Siap berkelah!


Sewaktu bersalaman, tiada air mata yang tidak tumpah. Menyimpan sejuta makna tersirat, di saat saling memohon kemaafan. Dada CikMa sarat dengan doa, semoga Allah senantiasa memelihara bonda, memudahkan urusannya agar dapat beribadat dengan sempurna. Pergi ke Tanah Suci dengan selamat, dan pulang ke tanah air dengan selamat bersama-sama haji yang mabrur. 
Amin ya Allah, hamba bermohon.


Sayang emak!

Ayah telah lama pulang ke pangkuan Ilahi. Kali ini, bonda mengupah haji untuk arwah ayahanda tercinta. Semoga amalan ibadat buatnya diterima. 
Amin, ya Rab!


Di kelilingi anak cucu


Di satu sudut, CikMa memerhati.

Jemaah yang berangkat kebanyakannya sudah berumur. Makin sebak dada CikMa apabila tangan yang terketar-ketar, menarik beg bagasi masing-masing. Ada yang teroleng-oleng ke kanan, teroleng-oleng ke kiri.
 Allahu Akbar.

Mahu menolong, namun, lorong daftar masuk khas untuk jemaah sahaja, yang lain, dilarang masuk.

Ingatan CikMa terlayang kepada suatu pengalaman ketika di Mina. (CikMa berpeluang mengerjakan haji pada tahun 1998, Alhamdulillah)

Makcik-makcik yang sedang menunggu giliran masuk tandas, masing-masing sudah 'terkucil' kerana menunggu lama. Mujur mereka sudah memakai lampin pakai buang seawal mula. Subhanallah. Tak terbayang CikMa pelbagai  cabaran yang terpaksa dihadapi demi menyempurnakan tuntutan Rukun Islam kelima, tanda ketekunan ibadah hamba.

Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. 
Semua maklum hendaknya.

CikMa menyeru kepada diri CikMa sendiri dan kepada rakan pembaca sekalian, marilah sematkan azam untuk menjadi tetamu Allah pada usia muda, dan mulalah menabung mulai sekarang.
 
 Sikit-sikit lama-lama jadi bukit! Insya-Allah





Saya rasa:

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. woww ramianya anak cucu..

    dtg singgh sini buat pertama kali,done follow..salam knl :)

    http://chot91.blogspot.com/

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih adik..
      Memang ramai, kalau buat taska penuh depa saja. Ehehe

      Padam

Ada nak komen?Tulis sini ek... :)

Close Menu