Ad Code

Responsive Advertisement

Sembelih Ayam Segar, Terbaik Dari Ladang

 
 
Isnin lalu,  CikMa menganjurkan  Kursus Penyembelihan Ayam sempena Minggu Akademik Kemanusiaan. CikMa rasa seronok sebab inilah kali pertama Kursus Penyembelihan dibuat di sekolah CikMa setelah 70 tahun penubuhannya. Dahsyat tak bunyinya ? Maka, dengan semangat yang berkobar-kobar, CikMa anjurkan program ini dengan harapan semoga ianya dapat memberi manfaat ilmu kepada anak-anak didik CikMa.

CikMa telah menjemput pegawai dari JAWI, di  bahagian Penyelidikan, iaitu Ustaz Abdul Fatah bin Yusof dan  dibantu oleh  rakan sekerjanya iaitu En. Roslan.

Penerangan dan tunjuk ajar yang diberikan sangat jelas. Maka sebanyak 12 daripada 13 ekor ayam telah selamat disembelih dengan sempurna. Yang baki seekor lagi tidak halal dimakan kerana tidak putus 2 uratnya. Penyembelih amatur katakan! Ketar tangannya tak habis-habis. CikMa yang menengok geli hati pun ada, kasihan pun ada.

Ada seekor nyaris-nyaris 'kojol' akibat mati lemas di longkang. Mana taknya, lepas disembelih, ayam berkepak-kepak lalu terjatuh ke dalam longkang. Mujur bantuan cepat-cepat dihulurkan. Maka selamatlah ayam tadi daripada mati lemas, dan mati akhirnya kerana sembelihan, bukan kerana mati lemas >.<

CikMa sasarkan Murid Tingkatan 4 yang mengambil bahagian,kerana ada dalam sukatan Tingkatan 4,  manakala murid Tingkatan 1, 2 dan 3 jadi penonton dan penuntut ilmu.  Anak-anak murid CikMa semuanya rajin, tolong itu dan ini. Minta tolong apa sahaja, cepat sahaja mereka buat. Maklumlah, ustazah nan seorang lagi sebatang kara, kalau bukan mereka, siapa lagi nak tolong ustazah, betul tak? :)

Ustaz Abdul Fatah memberi taklimat penyembelihan


Alat sembelihan- pastikan tajam

Pastikan dada ayam menghadap kiblat

Bismillahi Allahu Akbar

Jangan tarik kepala ayam macam ni...

Pastikan dua urat terputus, iaitu urat halkum dan urat marih- urat pernafasan dan salur makanan
Sebelum ayam dilapah, periksa dahulu, sama ada sudah mati atau tidak. Kemudian, periksa adakah sembelihannya sempurna atau tidak. Mana yang tidak terputus 2 urat, kita 'reject'.  Tak boleh makan , ya!

Ayam dilapah, kita buang kulit sebab banyak kolestrol. Eh, seksi ya ayam ni?? ;)

Apa ni? Inilah usus perut ayam. Lebih kurang 24 kaki panjangnya. Subhanallah.

'Penonton' setia yang tidak berganjak

Pelajar melapah dan membersihkan ayam

Setelah kerja membersihkan ayam selesai, pihak kantin telah menggoreng ayam tersebut. Disebabkan masing-masing teruja  dengan keenakan ayam segar dari ladang, maka terlupa pula  CikMa snap satu gambar.

 Ayam yang mati tanpa sebelihan sempurna tadi telah ' disedekahkan' kepada seorang guru yang non muslim. 

Memandangkan ayam ini ayam ustaz ( dengar Al-Quran dan makan dedak terbaik) CikMa beli 2 ekor untuk kegunaan isi rumah.

Balik rumah, sekitar jam 5 petang, baru CikMa teringat yang CikMa belum makan tengah hari lagi. Masya-Allah... . Sibuk dengan ayam , sampai terlupa belum makan. Lantas, apalagi, terus CikMa masak , ayam masak merah.... ayam terbaik, segar dari ladang! 


Bismillah Allahu Akbar! ;D

Saya rasa:

Catat Ulasan

2 Ulasan

  1. Alamak! geli gue nak makan ayam! hik3!

    BalasPadam
  2. Ayam yang sempurna sembelihannya, ok.. tak geli.. yakin dan tenang hati bila makan :)

    BalasPadam

Ada nak komen?Tulis sini ek... :)

Close Menu