Ahad, 21 Oktober 2012

Nikmat Sebatang Jari

 
 
Apabila CikMa datang kat meja dia, cepat-cepat dia sembunyikan tangannya ke dalam laci meja. Apabila CikMa menjauh, dia keluarkan semula. 

Disebabkan dua tiga kali perlakuan itu diulang, CikMa berasa pelik. 

" Tangan awak tu kenapa Afiq?" CikMa bertanya ingin tahu.

Dia tersenyum sambil mengeluarkan tangan kanannya itu dari laci meja.

"Eh, apa tu?" CikMa ternampak ada sebiji objek berbentuk puntung rokok bewarna kuning.

Dia pun mulalah bercerita... .

" Saya main hoki, ustazah. Ada seorang budak tu, dia terketuk tangan saya. Terkena kuat kat jari telunjuk ni." CikMa membelek dekat.

" Jari saya ni patah , ustazah... ." 

Ha? Jari patah?? Ngilu!
 
Buat pertama kalinya, CikMa melihat sendiri jari patah. Selama ini , tangan patah yang berbalut simen putih, kemudian ditulis dengan pelbagai coretan ,  adalah. 

"Habis, tak simen?" CikMa bertanya seperti orang bodoh.

" Mana boleh ustazah... . Doktor masukkan besi je." 

Ha?? Besi! Besi di bawah kuku! Masya-Allah... Seriau CikMa melihatnya.

Kata Afiq, ketika proses memasukkan besi, beliau diberi ubat bius dan tidak sedarkan diri. Doktor memasukkan besi dengan berpandukan paparan x-ray secara langsung dalam bilik bedah. Allahu akbar.. CikMa mengurut dada. Memang menakutkan! Dan pastinya menyakitkan!

Jarinya patah!

Besi dibawah kuku. Ngilu!

Setelah sebulan kemudian, besi tersebut dikeluarkan dan alhamdulillah kini Afiq sudah boleh menulis cuma jari telunjuknya itu  tidak boleh diberi bebanan berat. 

" Sebulan Ramadhan, saya tidak boleh menulis. Barulah saya tahu betapa nikmatnya sebatang jari. Alhamdulillah, kini jari saya dah sembuh. " 
Begitulah yang ditulis Afiq dalam slogan kuiz Ramadhan yang lalu.

Demikianlah nikmatnya sebatang jari, yang sering kali tidak diambil peduli.  Sama-samalah kita renung-renungkan... .


♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

6 ulasan:

  1. seriously menarik..!!

    thank you for sharing.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih... So hati-hati ye, jari pun boleh patah rupanya...

      Padam
  2. sangat menarik!! :)
    alhamdulillah akhirnya sembuh..

    BalasPadam
  3. Adeeeh.. Marya.. memang ngeri.. dan sesungguhnya walau sebesar zarah pun, memang nikmat dari Allah.. dan kiter selalu alpa kan? terima kasih atas peringatan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ngeri kan Sab.. ngilu pun ada... sama-sama kita saling beringat, insya-allah ada manfaatnya...

      Padam

Ada nak komen?Tulis sini ek... :)