Ad Code

Responsive Advertisement

Program Mari Mengaji 2


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
Salam sejahtera buat semua...

Hari-hari di sekolah semakin membuatkan hatiku nyaman, walau hakikatnya berdepan dengan kesibukan yang tiada noktah. Momentum Ramadhan aku seiringkan dengan sabar dan tekad. Buat sedaya mampu, seoptimum boleh.

Program Mari Mengaji yang dirancang mendapat sambutan . 50 murid terlibat secara aktif, mengejar aku dan teman seperjuangan ,Ustazah Rosniati (sesi pagi) setiap hari. Malah ,guru-guru pun mula menunjukkan minat.

"Kak, saya nak mengaji...Bila akak free? " Cikgu Rini bertanya.

"Saya pun nak ngaji jugak..." Cikgu Lin mencelah.

"Kak Maria, saya free jam 4.00. Boleh mengaji tak?" Tanya yang lain.

" Bolehlah aku nak mengaji.. Yasin ek!" Sela teman rapat.


Bukan setakat guru, kerani sekolahpun turut mahu mengaji denganku.Anak-anak cikgu yang transit di sekolah , aku tarik sama mengaji Iqra'. Syukur alhamdulillah..

Ada juga guru lelaki yang malu-malu, tapi ku 'paksa rela' mereka membaca Al-Quran. Walaupun sekolahku sekolah lelaki, tetapi kami  tiada ustaz untuk membimbing... 


Setiap kali aku mendengar bacaan rakan-rakan guru, hatiku bertambah nyaman.Seorang guru Bahasa Inggeris , yang agak moden kukira, juga mampu membaca Al-Quran dengan baik. Boleh dikatakan hampir semua rakan guru di sekolahku mahir membaca Al-Quran. Ilmu dunia dan ilmu akhirat, seimbang. Terasa hatiku bagai disiram salju yang mendamaikan.

 Selain memberi manfaat sesama insan, silaturrahim  antara kami sebagai  rakan sejawat semakin akrab. Masing-masing punya kemahiran dan potensi. Saling menghormati dan menyayangi.

Ramadhanku terasa indah. Semakin indah apabila ada insan budiman yang mahu menaja hadiah untuk peserta guru Program Mari Mengaji. Syukurku berpanjangan......








Saya rasa:

Catat Ulasan

0 Ulasan

Close Menu