Jumaat, 17 Februari 2012

CikMa Nak Upgrade Surau...



 
 
Kalau boleh, semua benda nak buat, kan?? Penat memang penat, pagi-pagi hadap macam ni....


CikMa sarapan dalam kereta...  >.<


Untuk mengubati lelah ke tempat kerja, CikMa terfikir apa lagi nak dibuat supaya seronok di tempat kerja.
Surau......Surau!!
Dah lama tak upgrade... 
Surau kami kecil sahaja, lebih kecil daripada bilik darjah. Mujur pihak gereja bagi juga bilik untuk menunaikan solat... jadi terima sahajalah....Alhamdulillah...
 

Carpet nak kena tukar... dah 10 tahun pakai... :(
Dapat memuatkan 35 murid dalam satu-satu masa
Tempat wuduk dah terlalu usang, dah sental pun tak hilang
Kipas pun dah rosak dan belum berganti..... :(

 
Aduhai... kasihan kan kat murid-murid CikMa... Jadi, sekarang CikMa berhasrat untuk naik taraf surau sekolah kami ini... CikMa sedang buat kertas kerja, mohon sumbangan daripada pihak Baitulmal... Harap-harap ramailah yang dapat menyumbang... Bila surau dah kondusif, tentu hati mereka dekat dengan surau, mahu dan rajin menunaikan solat...

Mudah-mudahan impian ini terlaksana.... Amin...


Dari Abu Hurairah RA, bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW, telah bersabda: “Bila seorang hamba telah meninggal, segala amalnya terputus, kecuali tiga hal : amal jariyah, ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendoakannya” (HR. Bukhari)

Berikut contoh konkrit, sedekah (amal) jariah, yang pahalanya terus mengalir walaupun si pemberi sedekah telah meninggal dunia :
1. Berikan Al-Quran pada seseorang, setiap saat Al-Quran tersebut dibaca, anda mendapatkan kebaikan.
2. Ajarkan seseorang sebuah doa. Pada setiap bacaan doa itu, anda mendapatkan kebaikan.
3. Sumbangkan kerusi roda ke hospital dan setiap orang sakit menggunakannya, anda mendapatkan kebaikan.
4. Tanam  pohon. Setiap seseorang atau haiwan berlindung di bawahnya atau makan buahnya, anda dapat kebaikan.
5. Tempatkan pendingin air atau kipas di tempat awam.
6. Edarkan bacaan yang boleh membangunkan seseorang.
7. Libatkan diri dalam pembangunan masjid.
8. Edarkan CD Quran atau doa.
9. Bantulah pendidikan seorang anak.
10. Edarkan pengetahuan ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah satu dari hal di atas, anda dapat kebaikan sampai hari Kiamat.Wallahu a'lam

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ada nak komen?Tulis sini ek... :)