Ahad, 7 Ogos 2011

Cerita Buah Melaka@Onde-Onde

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
Salam sejahtera buat semua...

Tahun ini memang mencabar kebolehanku sebagai seorang isteri dan ibu yang mithali. Masakan tidak, sejak berkahwin, aku tinggal bersama bonda dan hujung tahun lalu, baharulah aku dan suami tinggal sendiri berdikari. Hari-hari yang kulalui menjadikan aku sebagai penuntut ilmu sepanjang hayat.

Memasak? Arghhh.... Bagiku memang sukar. Masakan bonda menggiur tekak. Pulang kerja, semuanya tersedia. Tapi itu dulu. Kini, aku mula membuka buku resipi, sibuk bertanya kepada sesiapa tentang resipi itu dan ini. Yang paling penting, aku dah mula merasakan nikmatnya masakan sendiri.Sedikit demi sedikit, makan di luar semakin kurang digemari......

Rupanya memasak itu perlu ada asas.... Bukan semberono campak sebarangan ke dalam kuali. Minit masa juga perlu diperhati.Jahil benar aku selama ini. Perlahan-lahan, aku kuatkan azam, belajar memasak tanpa jemu. Suami pula sentiasa menyokong (aku rasa lah) apabila melihat kepada sikapnya yang rajin membawaku ke pasar dan  'bedal' semua yang kumasak. Kalau sedap, bertambah. Kalau kurang rasa, cukup sepinggan.

Bukanlah selama ini aku tak tahu memasak. Spaghetti, laksa , makaroni dan pencuci mulut, tahulah aku. Yang menjadi masalah ialah lauk -pauk hidangan makan tengahari. Aduh.....Tapi sudah 9 bulan hidup berdikari , bertambah juga kemahiran masak-memasak serba sedikit....

Ramadhan. Aku cuba lagi mengasah bakat yang terendam.Setelah hampir 10 tahun , akhirnya berjaya juga aku membuat kuih buah melaka atau dipanggil juga sebagai onde-onde. Itupun setelah ber'sms' dengan kakakku, Mimie Ain. Aku tawakal.

Bahan utama...


 Rupanya mudah sahaja....Bahan-bahan yang perlu disediakan :
  • Secawan tepung pulut
  • Kelapa parut sebelah (putih sahaja)
  • Sekeping gula melaka (dikerat-kerat kecil)
  • Garam
  • Pewarna hijau
  • Sehelai daun pandan
Caranya:
  1. Tepung pulut + sedikit air + secubit garam + setitik pewarna hijau -> gaul. Jika lembik , tambahkan tepung. Tepung yang lembik akan jadikan kuih liat.
  2. Masukkan ketul gula melaka yang kecil, bentukkan bulat-bulat... saiz terpulang. Kalau kecil elok, skali ngap, gula tak tumpah, lantai tak melekit. :)
  3. Rebus dalam air yang dimasukkan dengan sehelai daun pandan.Tunggu sampai terapung, tapi jangan terus angkat. Biarkan sekejap , supaya  gula cair.
  4. Angkat buah yang sudah masak, golekkan atas kelapa yang telah digaul dengan sedikit garam.

Wangi daun pandan...
Sudah siap untuk dimakan......
 Ada banyak resipi buah melaka. Ada yang cadangkan campur sedikit tepung beras supaya tidak liat. Ada juga yang campurkan sedikit kapur sirih. Iyelah, resipi memasak juga banyak pendapat dan pandangan. Tapi , setakat yang aku belajar ni, aku tengok licin suami makan..... simple dan sedap.Sesiapa yang sama kapal denganku, selamat mencuba!

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

2 ulasan:

  1. tiap bulan puasa mesti buat ngn abg ary. die tukang kail kueh kalau dah terapung (masak). kelakar je. sampai bergaduh-gaduh... ce try wat kueh ketayap. terliur pulak nih

    BalasPadam
  2. wah, kenangan tu dik....
    ok jugak kuih ketayap, nanti Kak Maria nak cuba jugaklah!Rindu adikkkkk ... :)

    BalasPadam

Ada nak komen?Tulis sini ek... :)