Sabtu, 24 Disember 2011

Jangan Sangka Dia Surirumah Biasa....

 
Cerita 1:
" Izuddin tu, gaji besar. Patutnya dia suruh je Maria duduk umah, tak payah kerja." Ulas seorang kerabat jauh CikMa. Beliau seorang yang bekerjaya, gajinya 4 angka.
Entah mana dia tahu suami CikMa gaji besar ke tidak??Pelik pelik.. 

"Eh... mana boleh begitu.... " Celah kakak CikMa.

" Maria belajar tinggi, sampai luar negara. Dah ada ijazah...Sekarang dia jadi cikgu, kena sumbangkan pula kepada masyarakat dan negara.... Mana boleh duduk rumah sahaja... " Sambungnya tak puas hati. 
Kakak CikMa seorang surirumah sepenuh masa, menjaga suami dan 6 orang anaknya. 


Cerita 2:

"Kak Mie, pinjam buku ni boleh?" Suatu hari CikMa bertandang ke rumahnya dan ternampak sebuah buku yang menarik untuk dibaca.

"Akak dah habis baca, tapi akak tak nak bagi Maria  pinjam buku ni." Dia menjawab. Kedekut punya kakak! 

Belum sempat CikMa memujuk, dia menyambung : "Buku ni, harga dia RM15.00 je... Maria kat gaji beribu, takkan tak boleh beli? " GULP! Hambek sebijik!

Kakak CikMa memang suka membaca... Kalau beri dia hadiah antara kain dan buku, dia akan pilih buku. Hebat sungguh surirumah yang seorang  ini!


"Kalau semuanya asyik pinjam, macamana penulis nak dapat duit? Bagilah semangat kat penulis-penulis yang hebat-hebat tu... Dapat juga kita ilmu bila  mereka menulis.Lagipun , akak akan baca buku ni berulang kali.Beli lah, RM15 je... mana-mana kedai buku pun ada jual...."
Adooiii, kenapalah CikMa tak terfikir hal ni, kan dah kena sound...

Memang CikMa tabik kepada kakak CikMa  yang seorang ini.Hujahnya ringkas, padat dan bernas sekali! Sungguhpun gajinya bukan 4 angka, tapi, mindanya menjangkau hakikat kehidupan!
Kakak CikMa bersama anak-anaknya...



♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ada nak komen?Tulis sini ek... :)