Rabu, 29 Jun 2011

Dilema Hari Terbuka

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
Salam sejahtera buat semua...

Tengah hari.

"Kak, esok Hari Terbuka, akak tak rasa apa-apa ke?Saya risaulah.... " luah Yana, seorang guru muda yang akan menghadapi pengalaman pertamanya esok bertemu ibu bapa pada   Hari Terbuka di sekolah .

"Semua dah siap, kan... apa lagi yang nak dirisaukan..." Saya cuba meredakan keadaan.

"Apa saya nak cakap kat parent? Pulak tu, budak-budak kelas saya siap bagitau lagi, : Cikgu, esok ayah saya datang. Cikgu cakap yang baik-baik je pasal saya tau. Ayah saya tu garang, silap cakap, teruk saya kena belasah nanti ,cikgu! Alahai kak, lagi lah risau hati saya ni takut tersalah cakap."

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Selasa, 28 Jun 2011

Pahlawanita@Ultrawoman@Gaban

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
Salam sejahtera buat semua...

Penghujung Jun 2011.

"Dah mengajar setengah hari, sambung pulak dengan meeting sampai ke petang.Zohor terkocoh-kocoh. Balik rumah memasak , membasuh , mengemas. Bila dah penat, anak-anak aku marah kalau ada yang tak kena. Masuk tandas , aku nangis puas-puas!Kesian anak-anak aku..... " Rintih seorang teman.

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Cabaran Mendidik

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
Salam sejahtera buat semua....

Dalam kesibukan waktu, aku tetap ingin berkongsi sesuatu.

Mendidik anak untuk menunaikan solat, amat menduga iman dan sabar.

Kita berkejaran waktu sedangkan kita harus bersabar mengajaknya bersolat.
Kita berkejaran waktu sedangkan kita harus bersabar menunggunya mengambil wuduk sesempurna yang mungkin.
Kita berkejaran waktu sedangkan kita harus bersabar memakaikannya telekung dengan sopan.
Kita berkejaran waktu sedangkan kita harus bersabar dengan kerenahnya bertanya bacaan tertentu dalam solat.
Tanpa kita sedar, pahala mendidik dan bersabar itu pula sedang mengejar kita.Mudah-mudahan.

Satu hari, aku 'cuti' solat. Lalu, dia harus solat sendirian bersama anak-anak jiranku yang lain, seorang sebaya dengannya ,Safiya(7 tahun) dan Tasya berusia 5 tahun.

Aku duduk di belakang sambil mengarahkan bacaan yang perlu dibaca dalam solat serta pergerakannya.

Dari kiri: Tasha, Mawaddah dan Safiya

Setelah bacaan surah al-Fatihah , tiba-tiba dia bersuara: Ummi, lepas tu apa?

Ya Allah, dia bercakap pula. Gelihati pun ada!

Rupanya belum lengkap juga didikanku selama ini......Memanglah, mendidik anak bersolat perlu iman dan sabar yang kuat!

p/s: Mendidik anak bersolat = saham akhirat

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Khamis, 23 Jun 2011

Bahaya Internet Kepada Anak-Anak

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
Salam sejahtera buat semua....

Kali ini saya ingin menyentuh tentang bahaya internet kepada anak-anak.

Sebagai orang dewasa, internet banyak membantu kita menjalankan tugas sehari-hari. Menghantar laporan ke jabatan, melakukan transaksi kewangan, menghantar surat-surat jemputan , menyemak status permohonan , menulis blog (sayalah tu) ,mendapat dan menyampaikan informasi dan pelbagai lagi kemudahan yang tersedia melalui internet.Memang tidak dinafikan. Namun kita sebagai orang dewasa bijak menggunakan kemudahan kerana kita banyak tanggungjawab dan komitmen.

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Rabu, 22 Jun 2011

Belot + Curang = Berang?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
Salam sejahtera buat semua...

Apa khabar tetamu 'puing-puing kehidupan' ?Semoga kalian semua masih berada dalam  puing -puing kehidupan yang lurus dan diredhai Allah SWT hendaknya....

Roda hidup yang berputar , memaparkan banyak  kisah yang tidak enak dalam rencah rutin seharian.

Kejujuran. Kesetiaan.Cinta dan kasih sayang.

Suami belot.Isteri curang.Ah!Persoalan yang benar-benar mengguris perasaan.

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Ahad, 19 Jun 2011

Aku Yang Lain??

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

"Saya rasa dah 'kehilangan' Kak Maria yang saya kenal dulu." Tini memberitahu.Aku tersenyum.

"Dulu Kak Maria rajin buat 'potluck', bersemangat, suka buat program,suka bercerita.... macam-macamlah. Tapi sekarang dah lain..."ujarnya lagi.Nadanya mendatar dan menurun. Mungkin terkesan juga perbezaanku ini ke dalam dirinya.

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Jumaat, 17 Jun 2011

Cara Menerapkan Budaya Cintakan Ilmu

السلا م عليكم ورحمة الله وبركاته....
Salam sejahtera buat semua...

Adakah anak anda suka membaca?
Bagaimanakah hendak menyemai semangat cintakan buku dan ilmu ke dalam jiwa anak-anak?

Di kesempatan ini, saya ingin berkongsi cara bagaimana saya menerapkan cintakan buku dan ilmu kepada anakanda saya yang seorang itu. Setelah mencuba dalam tempoh enam bulan, hasilnya amat menyenangkan.Saya amat berterima kasih  kepada Dr. Roslan ,pensyarah dari UPM kerana ceramahnya 5 tahun lalu benar-benar menyuntik idea dan motivasi kepada diri saya.

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Sabtu, 11 Jun 2011

Tiga Tiga

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
Salam sejahtera buat semua...

Semalam 10 Jun 2011, genaplah umurku 33 tahun... Syukur alhamdulillah kerana masih diberi ruang dan peluang untuk hidup di muka bumi ini... Syukur ya Allah...

Semalam aku menerima hampir 100 ucapan selamat daripada saudara-mara, sahabat taulan dan anak-anak didikku... Di kesempatan ini , aku ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan atas tanda ingatan itu...
Maryati/Maria/Cik Ma/Kak Su/ Umi/ Maksu/Ustazah /Cikgu/Along/K.M .... mengucapkan terima kasih atas tanda ingatan kalian
Terima kasih semua...Semoga doa-doa kalian mengiringi langkahku seterusnya....Begitulah, dunia Facebook yang mengujakan.Mengerat silaturahim dan rangkaian persahabatan. Ada pro dan kontra.Harus bijak mengeksploitasi.

Aku melalui hari semalam dengan penuh ketenangan.Dan kebahagiaan.

Tidak perlu kek atau apa-apa kejutan.Asal ada 'dia' yang mendamaikan,itu sudah cukup bagiku.

Masing-masing menyambut hari lahir dengan cara yang tersendiri. Bagi diriku sendiri,  lazimnya hanya satu hadiah yang aku terima daripada dia dalam setahun. Hadiah yang tak berbalut... Satu hadiah untuk semua keraian. Hari lahir, ulangtahun perkahwinan, kejayaan, naik pangkat dan semuanya. All in one. Selalunya, di sebelah malamnya, dia akan bawa kami sekeluarga makan malam di luar....

Hadiah daripada dia, bila aku akan terima?? Terserah.  Yang aku pasti, sejak dia dan aku disatukan, ada sesuatu yang bermakna yang aku akan terima. Satu dalam setahun. Jadilah daripada tiada langsung.... kan?kan? ;)

Satu yang istimewa...Satu yang bermakna...

 33 tahun. Banyak yang aku pelajari daripada puing-puing kehidupan. Banyak yang aku mahu. Banyak pula  yang mahu kuberi...Apakah yang kumahu dan kuberi?? Biarlah kusimpan sendiri dalam sanubari. Biar kuadun menjadi nyata suatu dan ketika nanti.Biar kulangsaikan satu demi satu, semuanya demi mendapatkan redha Ilahi...

Masa yang lalu, jadikan pengalaman
Semua yang baik jadikan ikutan,
Masa hadapan , aku gagahkan 
Semua gagasan aku bentangkan
Allah sayang hamba yang berwawasan
Rasulullah cinta umat yang terbilang
Aku dukung amanah
Menjadi khalifah yang sa'adah.....

 





♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

Rabu, 8 Jun 2011

Dia Kakak Iparku ...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
Salam sejahtera buat semua...

Semalam (7 Jun) merupakan hari lahir kakak iparku yang bernama Noriah bt. Harun yang ke......?Sudah mendirikan  rumahtangga 15 tahun dan mempunyai anak seramai 5 orang. Aku panggil dia Kak Enor.

Apa agaknya istimewanya kakak iparku ini??

  1. Orangnya sempoi...
  2. Dia selalu bagi semangat kat aku untuk belajar memasak sebab dulu dia pun tak pandai memasak. tapi sekarang... sebut nak makan apa semua dia boleh buat. Buat Potato Bun pun dia terror.
  3. Bila anak kucing aku mati , dia jadi pendengar setia di hujung talian telefon mendengar esakan aku.Dan dia bagi aku anak kucing yang baru...iaitu Miko...
  4. Bila mak cakap garam dah habis, dia dah ada atas motor skuter untuk ke kedai beli garam.
  5. Bila dia beli baju untuk anak-anaknya, pasti dia akan beli satu untuk Mawaddah...
  6. Bila aku bersajak dan bermadah helah, eh. Bermadah pujangga, dia tak jemu mendengar , melayan dan ketawa terkekek-kekek...
  7. Kereta, motor, skuter, van, jeep , yang manual, auto, semua dia boleh pandu.. lesen lori balak je dia takde..
  8. Selalu penuhkan masa anak-anaknya dengan aktiviti berfaedah. Kelas renang, teakwando, kem solat, kem motivasi,khemah ibadah,  kelas lukisan... lepas tu dia jadi superwomen hantar anak ke hulu ke hilir..
  9. Kalau kat rumah ada majlis, dia punch card lewat.Tapi , dia akan jadi mrs muscle clear kan semua yang patut...
  10. Kalau dia ketawa, suara tu aku dengar seolah-olah keluar dari lubuk hatinya..
    Jadi.. aku sangat sayangggg kat dia ..... 
      
    Ya Allah, cekalkan jiwanya ,kuatkan semangatnya, janakan mindanya, sihatkan jasadnya, kentalkan emosinya... semoga dengan itu, dia berupaya menjadi hamba yang diredhai, anak yang diberkati, isteri yang dicintai, ibu yang sejati.... amin ya Allah!!

    Selamat Hari Jadi Kak Enor...








    ♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥

    Isnin, 6 Jun 2011

    Air Tangan Ibu...

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
    Salam sejahtera buat semua....

    "Aik, dah besar pun masih bersuap?" Tegur seorang makcik.Mawaddah tersengih-sengih. 

    "Sorang , makcik.. bolehlah layan lagi... ," jawabku berbahasa sambil  tersenyum.

    ♥ Terima Kasih Kerana Sudi Singgah Sini ! Suka? Like tau ! ♥